17 avril 2010

Tur til ARKEN



















ARKEN - Museum for Moderne Kunst

Location: syd for København ved Ishøj strand.
Tegnet af Søren Robert Lund
Offentlig arkitektkonkurrence udskrivet i 1988 af Københavns kommune - Indviet i 1996

Jeg har faktisk besøgt museet flere gange før men min opmærksomhed var den gang opslugt af værkerne. Det er jo også det gode ved det: at kunne kombinere arkitektur opdagelse med spændende kunst oplivelse.

SRL tegnet bygningen der han stadig var studerende. Hvis min kilde er rigtig, var det hans afgangsprojekt fra Arkitektskolen. Ja, det giver anledning til at drømme lidt. Hans forslag var unikt i det han pladserede bygningen i strandkanten, et beskyttet område pga særlig biologisk værdi. Og når man ser billederne af bygningen kan man kun blive begejstre sig over linjerne der smelter ind i landskabet og formerne som opstår ud fra de grønne og frodige omgivelser.

Jeg må dog indrømme at tiden og tilbygninger har taget lidt fra det første indtryk og jeg har været lidt skuffet at bemærke detaljer som ikke-bærende kolonner og meget rå direkte omgivelser (parking og beton i sted for inddravelse af naturen hel til døren lige som perspektiverne og udsigt indenfra allerede bringer).

Men tag der hen, nyd naturen, nyd udstillingerne og bemærk de andre fine overvejelser den unge arkitekt havde gjort sig. Det er turen vært! Jeg råder dig til at bruge en solskins eftermiddag, måske en søndag, vandre rundt og blive blæst igennem af kunst og vind!

http://www.arken.dk/content/us/architecture

Tale om kunst...der udstilles Mirò p.t. og en del af samlingen Maeght! Scenografien, med farver og belysning, er fantastisk flot. Jeg kendte ikke så godt hans værker men bliv meget betaget af hans kunst "have" og gardner sind og syn. Det er en god udstilling til at se for at møde kunstneren for første gang.

Kig ind på museets hjemmeside. (Jeg skal også tilføje mine skitserede indtryk når jeg får fat i en scanner som virker)

Aucun commentaire: